SVG - Scalable Vector Graphics
Sériál článkov pripravený pre časopis PC Revue resp. pre jeho potomka
INFOWARE o SVG - škálovateľnej vektorovej grafike. Články sú zostavené
tak, že postupujú od jednoduchšieho k zložitejšiemu, ale súčasne tak,
aby každý článok mohol byť zruzumiteľný aj samostatne. Od všeobecného
úvodu, kde je ukázané, ako je možné SVG overiť, cez kreslenie základných
geometrických tvarov, kriviek, transformácie bude čitateľ dovedený aj k
náročnejším témam, vyžadujúcich schopnoť tvorby skriptov, poznanie
objektového modelu dokumentu či jazyka SMIL.
Poznámky
-
Príklady budú zväčša súbory s príponou .svg, ktoré v čase vzniku
článkov bol schopný zobraziť webový prehliadač Internet Explorer
po nainštalovaní Adobe SVG Viewer. Ten je dostupný na adrese
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/.
-
Na lokálnom počítači fungujú príklady pri zobrazení priamo SVG dokumentu.
Zo servera www.buransky.sk sa to
nedarí. Preto sú tu príklady dostupné prostredníctvom vloženia
SVG dokumentu do XHTM využitím prvku object.
- Pre návrat z príkladu na túto stránku použite ikonu "Dozadu"
v paneli nástrojov prehliadača.
-
Pri zobrazení príkladu v podobe SVG dokumentu je možné vidieť jeho
kód po vyvolaní zodpovedajúcej položky menu resp. kontextového menu
- položka Zobraziť kód.
-
Kód je možné vidieť aj v xml verzii príkladu. Pre to však bolo potrebné
odstrániť definíciu typu SVG dokumentu. Jej ponechanie v príklade
spôsobovalo chybu: "Entitu parametru je třeba před použitím
definovat. Při zpracování prostředku
http://www.w3.org/Graphics/SVG/1.1/DTD/svg11.dtd
došlo k chybě. Řádek 55, pozice 2" :-(((
Obsah
- SVG: Úvod
- SVG: Základné geometrické tvary
INFOWARE 1/2005
SVG: Úvod
Úvodný článok podáva základné informácie o SVG. Je to jazyk pre zápis
dvojrozmerných grafických objektov v grafických aplikáciách. Je založený
na XML (Extensible Markup Language) a teda výsledná podoba zápisu grafiky
je v textových dokumentoch. Na rozdiel od takých grafických formátov, ako
je BMP, JPEG, PNG sa nejedná o definovanie bodov obrazu, ale o vektorovú
grafiku. Sú v nej definované grafické objekty a geometrické tvary tak,
že môžu byť zväčšované a zmenšované bez zmeny kvality zobrazenia.
Článok ukazuje cestu, ako získať všetko potrebné pre overenie princípov
jazyka na jednoduchých príkladoch. V čase vzniku článkov bol SVG dokumenty
schopný zobraziť webový prehliadač Internet Explorer po nainštalovaní
Adobe SVG Viewer, ktorý je dostupný na adrese
http://www.adobe.com/svg/viewer/install/.
Okrem vytvorenia a zobrazenia SVG dokumentov - súborov s príponou .svg,
je ukázané aj vloženie takého dokumentu do XHTM dokumentu s využitím
prvku object.
Príklady
-
01/circle1.svg
Jednoduchý SVG dokument s jedným kruhom.
-
01/XhtmlObject1.html
Príklad ukazuje vloženie SVG dokumentu do XHTML s využitím prvku
object.
-
01/XhtmlObject2.html
To isté, ako v predošlom príklade, ale naviac je použitý prvok
embed.
-
01/XhtmlNS.html
V odporúčaní SVG ukázaný príklad použitia SVG prvkov s využitím definovania
priestoru mien v čase vzniku článku v XHTML dokumente a prehliadači
Microsoft IE 6 nefungoval.
^^
INFOWARE 2/2005
SVG: Základné geometrické tvary
Článok ukazuje prvky SVG a ich atribúty, ktoré umožňujú zapísať kód
definujúci základné geometrické tvary - pravouholníky, kruhy, elipsy,
čiary a mnohouholníky.
Príklady
-
02/rect01.svg,
02/html/rect01.html,
02/xml/rect01.xml
Príklad ukazuje použitie prvku rect pre zobrazenie
dvoch pravouholníkov. Prvý má zobrazenú iba obvodovú čiaru a ohraničuje
tak priestor, v ktorom budú zobrazované skúmané geometrické tvary.
Druhý pravouholník má vyfarbenú aj plochu.
-
02/rect01a.svg,
02/html/rect01a.html,
02/xml/rect01a.xml
To isté, ako prvý príklad, ale prvok svg nemá definovaný atribút viewBox.
-
02/rect01b.svg,
02/html/rect01b.html,
02/xml/rect01b.xml
To isté, ako prvý príklad, ale prvok svg má iné hodnoty atribútu viewBox.
-
02/rect01c.svg,
02/html/rect01c.html,
02/xml/rect01c.xml
To isté, ako prvý príklad, ale ešte iné hodnoty atribútu viewBox.
-
02/rect02.svg,
02/html/rect02.html,
02/xml/rect02.xml
Pravouholník so zaoblenými rohmi.
-
02/cirel01.svg,
02/html/cirel01.html,
02/xml/cirel01.xml
Kruhy a elipsy.
-
02/cirel02.svg,
02/html/cirel02.html,
02/xml/cirel02.xml
To isté ako predošlý príklad, ale prvok g je použitý
pre zoskupenie prvkov a definovanie ich spoločcných vlastností.
-
02/line01.svg,
02/html/line01.html,
02/xml/line01.xml
Prvok line je určený pre definovanie čiary.
-
02/polyline01.svg,
02/html/polyline01.html,
02/xml/polyline01.xml
Prvok polyline umožňuje definovať spojené čiary.
-
02/polyline01a.svg,
02/html/polyline01a.html,
02/xml/polyline01a.xml
Prvok polyline má aj atribút fill, ktorým sa definuje
farba plochy ohraničenej čiarami. V predošlom príklade má tento atribút
hodnotu "none" - má význam nevyfarbovať plochu. V tomto
príklade atribút fill nie je uvedený. Jeho default hodnota je čierna
farba. Preto je plocha ohraničená čiarami čierna.
-
02/polyline01b.svg,
02/html/polyline01b.html,
02/xml/polyline01b.xml
Ešte jeden príklad použitia prvku polyline bez atribútu
fill, ale s iným koncovým bodom.
-
02/polygon01.svg,
02/html/polygon01.html,
02/xml/polygon01.xml
Prvok polygon je určený pre definovanie mnohouholníka.
Má rovnaký zápis, ako polyline, ale vždy zabezpečí prepojenie koncového
bodu s počiatočným.
-
02/path01.svg,
02/html/path01.html,
02/xml/path01.xml
Prvok path je určený pre zadanie dráhy. Tento príklad
dáva taký istý výsledok, ako vyššie uvedený príklad použitia polyline.
-
02/path02.svg,
02/html/path02.html,
02/xml/path02.xml
Použitie prvku path pre zápis mnohouholníka - taký istý
výsledok, ako bol vyššie dosiahnutý prvkom polygon.
^^
V Liptovskom Mikuláši
Imrich Buranský